O projektu

Multioborová implementace klimatického vzdělávání do vzdělávacího procesu: pilotní studie PED MUNI

Projekt napomáhá v porozumění, zpracování, uplatnění a začlenění environmentálního vzdělávání, s důrazem na informace týkajících se klimatických změn a jejich podstaty, ale také jejich společenských dopadů, do vzdělávání na Pedagogické fakultě MU, a následně také do širokého okruhu základního vzdělávání. Projekt tak naplňuje závazek ČR jako signatáře Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu z roku 1992 a dále také závazky plynoucí z tzv. Pařížské dohody z roku 2015. Cílem projektu je vytvoření nového mezioborového předmětu pro studující PED MUNI a v návaznosti na tento předmět vytvoření komplexních výukových materiálů a metodiky pro základní vzdělání v oblasti klimatického vzdělávání.

Fakultní předmět Klimatické vzdělávání (dále KV) je zacílen na studující učitelství prvního a druhého stupně základního vzdělávání magisterského studia na Pedagogické fakultě MU. Bude reflektovat adaptační i mitigační cíle jak z hlediska věd přírodních, tak i z hlediska věd sociálních, humanitních a také výtvarných oborů. V oblasti přírodních věd řeší projekt MIKV obsah a metody vzdělávání o příčinách klimatické změny a jejích dopadech na ekosystémy a společnost; dále se zaměřuje na vzdělávání o technologických opatřeních pro adaptaci a mitigaci. V oblasti sociálních věd klade projekt důraz na ohrožení společenské koheze, na prevenci politické a občanské radikalizace a s ní související dezinformační scény (která se do velké míry věnuje i informacím o změně klimatu). Multioborový předmět KV zohlední etický rozměr rozhodování jednotlivců i skupin v kontextu klimatické změny (uplatní princip odpovědnosti a dalších principů vycházejících z tradic a přínosů environmentální etiky ve světě i v ČR). Pro edukaci budou využity také specifické metody z oblasti pedagogiky volného času zaměřené na globální a enviromentální výchovu.

V oblasti výtvarného vzdělávání se projekt zaměřuje na roli estetického vnímání, tvořivosti a vizuální komunikace v kontextu klimatické problematiky a výchovy. Ty jsou zdrojem jedinečných zážitků, forem poznání, kreativního myšlení a jednání, jejich rozvoj pak podstatným faktorem přijetí odpovědnosti a aktivní účasti na potřebných transformacích. Pozornost bude věnována environmentálnímu umění a jeho motivačnímu a inspiračnímu potenciálu v praxi klimatické výchovy. Klimatické cíle jsou společné pro všechny, a proto projekt cílí a reflektuje také potřeby žáků se znevýhodněním (speciálními vzdělávacími potřebami) a usnadňuje dostupnost problematiky klimatických změn i této cílové skupině. Reaguje tak na politiku inkluzivního vzdělávání a potřeby kvality života pro všechny.

Studující učitelství různých oborů budou v předmětu KV obohaceni multioborovým přístupem týmu pracovníků z různých kateder (multioborová dimenze bude zohledňována v průběhu celé realizace projektu a výuky). Příprava předmětu, vytvoření edukačních materiálů, jejich testování v průběhu realizace předmětu, dopracování, zkoušení během praxí se žáky na základních školách studenty předmětu, to vše umožní projektovému týmu zhodnocení a zefektivnění možností, kterými Pedagogická fakulta při klimatickém vzdělávání studentů učitelství disponuje.

Získané zkušenosti, zmapované možnosti potenciálu vytvořeného Klimatického vzdělávání, vytvořenou databázi edukačních nástrojů (pro základní vzdělávání i vzdělávání učitelů) představí tým projektu na svých pracovištích jako inspiraci pro další rozvoj klimatického vzdělávání i na dalších pedagogických fakultách a vysokých školách v ČR během výjezdních workshopů (8 krajů) a během realizace celostátní konference (téma: klimatické vzdělávání v ČR). Vytvořené materiály, metodiky i své zkušenosti s realizací klimatického vzdělávání představí pracovníci projektu učitelům základního vzdělávání na školách i v lokalitách v ČR, které kam často necílí univerzity, mimovládní organizace, centra vzdělávání apod. Databáze vzniklých edukačních nástrojů bude současným i budoucím učitelům a učitelkám, stejně jako dalším zájemcům o klimatické vzdělávání, přístupná online na webu Masarykovy univerzity i po ukončení projektu, a to včetně reflexe zkušeností pracovníků, studujících a dalších účastníků pilotního vzdělávání získaných během realizace projektu.

Analýza stavu klimatického vzdělávání na PED MUNI a doporučení pro nový předmět.

Výuka na Kejbalech

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info