Umění a klimatická změna – inspirační karty

Inspirační vzdělávací materiál přináší osm výukových karet, které propojují současné environmentální umění s poznáním o klimatické změně. Každá karta vychází z konkrétního uměleckého díla a nabízí tvůrčí úkol, na jehož základě žáci rozvíjejí všímavost vůči přírodě, environmentální senzitivitu, kreativitu i kritické myšlení. Aktivity podporují spolupráci, zážitkové učení a mezioborové souvislosti – od fyziky, biologie a geografie až po občanskou výchovu a sociální vědy. Materiál je vhodný jako vstup do tématu klimatické změny i jako rozšíření běžné výuky na 2. stupni ZŠ a SŠ.

Metodika ke stažení: UMENI-a-KZ_Inspiracni-vzdel-mat.pdf

1. Zalévání stromu - 
Inspirace tvorbou Vladimíra Havlíka

Aktivita se zaměřuje na vodu jako klíčový prvek klimatického systému a vede žáky k zamyšlení nad dostupností vody, péčí o krajinu a její obnovou. Podporuje odpovědnost a prakticky orientované environmentální myšlení.

2. Dopis stromu -
Inspirace tvorbou Milana Knížáka

Aktivita vede žáky k navázání osobního vztahu s přírodou prostřednictvím psaní „dopisu stromu“. Rozvíjí environmentální senzitivitu, empatii a respekt k živým organismům.

3. Galerie přírody - 
Inspirace tvorbou Hermana de Vries

Žáci vytvářejí svou vlastní „sbírku“ přírodních nebo nalezených předmětů a zkoumají, co tyto objekty vypovídají o krajině, klimatu a lidských zásazích. Aktivita rozvíjí pozorování, reflexi a smysl pro souvislosti.

4. Grafické záznamy zvuků - Inspirace tvorbou Olgy Karlíkové

Žáci pracují se zvuky svého okolí, zaznamenávají je a zamýšlejí se nad tím, jak klima a lidská činnost proměňují zvukovou krajinu. Aktivita podporuje všímavost, senzitivní vnímání a práci s audiem.

5. Souvislosti se vším - 
Inspirace tvorbou Vladimíra Havlíka

Aktivita staví na propojování komplexních vztahů v přírodě i společnosti a vede žáky k vytváření vizuální mapy souvislostí. Rozvíjí systémové myšlení a schopnost chápat klimatickou změnu v širším kontextu.

6. Pozorování přírody - 
Inspirace tvorbou Jamese Turella a Hermana de Vries

Žáci pozorují světlo, stín a změny v atmosféře a propojují tento zážitek s diskusí o světelném znečištění a klimatických souvislostech. Aktivita rozvíjí vnímavost, soustředění a propojení fyziky s uměním.

7. Splývání s přírodou - 
Inspirace tvorbou Hany Marvanové a Any Mendiety

Aktivita podporuje žáky v hledání klidného místa v přírodě, v jeho pozorování a ve výtvarném nebo reflexivním zachycení prožitku. Pomáhá rozvíjet schopnost vnímat krajinu, regulovat emoce a posilovat vztah k místu.

8. Sonifikace klimatické změny -
Inspirace tvorbou Andrey Polli

Žáci zkoumají, jak lze klimatická data převést do zvuku, a sami vytvářejí jednoduchou sonifikaci. Aktivita propojuje vědu, technologie a umění a rozvíjí porozumění klimatickým datům.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info