Umění a klimatická změna – inspirační karty
Inspirační vzdělávací materiál přináší osm výukových karet, které propojují současné environmentální umění s poznáním o klimatické změně. Každá karta vychází z konkrétního uměleckého díla a nabízí tvůrčí úkol, na jehož základě žáci rozvíjejí všímavost vůči přírodě, environmentální senzitivitu, kreativitu i kritické myšlení. Aktivity podporují spolupráci, zážitkové učení a mezioborové souvislosti – od fyziky, biologie a geografie až po občanskou výchovu a sociální vědy. Materiál je vhodný jako vstup do tématu klimatické změny i jako rozšíření běžné výuky na 2. stupni ZŠ a SŠ.
Metodika ke stažení: UMENI-a-KZ_Inspiracni-vzdel-mat.pdf
1. Zalévání stromu -
Inspirace tvorbou Vladimíra Havlíka
Aktivita se zaměřuje na vodu jako klíčový prvek klimatického systému a vede žáky k zamyšlení nad dostupností vody, péčí o krajinu a její obnovou. Podporuje odpovědnost a prakticky orientované environmentální myšlení.
2. Dopis stromu -
Inspirace tvorbou Milana Knížáka
Aktivita vede žáky k navázání osobního vztahu s přírodou prostřednictvím psaní „dopisu stromu“. Rozvíjí environmentální senzitivitu, empatii a respekt k živým organismům.
3. Galerie přírody -
Inspirace tvorbou Hermana de Vries
Žáci vytvářejí svou vlastní „sbírku“ přírodních nebo nalezených předmětů a zkoumají, co tyto objekty vypovídají o krajině, klimatu a lidských zásazích. Aktivita rozvíjí pozorování, reflexi a smysl pro souvislosti.
4. Grafické záznamy zvuků - Inspirace tvorbou Olgy Karlíkové
Žáci pracují se zvuky svého okolí, zaznamenávají je a zamýšlejí se nad tím, jak klima a lidská činnost proměňují zvukovou krajinu. Aktivita podporuje všímavost, senzitivní vnímání a práci s audiem.
5. Souvislosti se vším -
Inspirace tvorbou Vladimíra Havlíka
Aktivita staví na propojování komplexních vztahů v přírodě i společnosti a vede žáky k vytváření vizuální mapy souvislostí. Rozvíjí systémové myšlení a schopnost chápat klimatickou změnu v širším kontextu.
6. Pozorování přírody -
Inspirace tvorbou Jamese Turella a Hermana de Vries
Žáci pozorují světlo, stín a změny v atmosféře a propojují tento zážitek s diskusí o světelném znečištění a klimatických souvislostech. Aktivita rozvíjí vnímavost, soustředění a propojení fyziky s uměním.
7. Splývání s přírodou -
Inspirace tvorbou Hany Marvanové a Any Mendiety
Aktivita podporuje žáky v hledání klidného místa v přírodě, v jeho pozorování a ve výtvarném nebo reflexivním zachycení prožitku. Pomáhá rozvíjet schopnost vnímat krajinu, regulovat emoce a posilovat vztah k místu.
8. Sonifikace klimatické změny -
Inspirace tvorbou Andrey Polli
Žáci zkoumají, jak lze klimatická data převést do zvuku, a sami vytvářejí jednoduchou sonifikaci. Aktivita propojuje vědu, technologie a umění a rozvíjí porozumění klimatickým datům.