Vzorové výukové programy pro ZŠ

Brno v roce 2050

Interaktivní program „Brno v roce 2050“ propojuje společenskovědní, přírodovědné i osobnostně-sociální učení a vede žáky k tomu, aby porozuměli klimatické změně v kontextu vlastního života i městského prostředí. Žáci pracují s daty z termokamery a GIS, zkoumají tepelné anomálie v krajině i ve městě, analyzují veřejné postoje k ochraně klimatu a učí se rozlišovat fakta od manipulací prostřednictvím modelové mediální debaty. Součástí je také práce s literárním textem, reflexe vlastních pocitů a potřeb spojených s klimatickou změnou a tvorba strategií, které mohou vést k udržitelnému jednání. Program rozvíjí kritické myšlení, empatii, schopnost argumentace a porozumění dynamice městského klimatu — a umožňuje žákům představit si Brno roku 2050 jako město odolné vůči budoucím výzvám.

Doprava a její dopady na klimatickou změnu a společnost

Výuková aktivita vede žáky k porozumění tomu, jak osobní i globální doprava ovlivňuje životní prostředí a přispívá ke klimatické změně. Žáci pracují s mapou světa, obrázky projevů klimatické změny, grafy emisí i krátkým videem vysvětlujícím skleníkový efekt. Pomocí skupinových úkolů, modelového „stromu problému“ a diskuse hledají příčiny a důsledky nárůstu dopravy a promýšlejí možná řešení na individuální i celospolečenské úrovni. Aktivita rozvíjí kritické myšlení, schopnost argumentace a uvědomění si propojenosti vlastního chování s globálními emisemi.

Pozor, povodeň!

Příprava na mimořádnou situaci v kontextu klimatické změny v bydlišti žáků

V této komplexní výukové jednotce žáci zkoumají povodně jako reálné riziko spojené s klimatickou změnou a učí se, jak postupovat v případě mimořádné situace. Na základě map záplavových území hledají bezpečnou evakuační trasu, sestavují vlastní evakuační zavazadlo a pracují s varovným systémem a hlášením sirény. Druhá část programu je zaměřena na mediální gramotnost a kritické rozlišování dezinformací spojených s povodněmi. Žáci také analyzují různé typy protipovodňových opatření a rozhodují, která by byla vhodná pro jejich městskou část. Aktivita propojuje geografii, bezpečnost, klimatickou změnu i práci s informacemi.

NOVÁ PLANETA
Interaktivní zážitková hra

„Nová planeta“ je komplexní, zážitkově pojatá simulační hra, ve které se žáci ocitají v roli průzkumníků a zakladatelů nové civilizace. V týmech rozhodují o způsobu osídlení, zajištění potravin, energie, vody, nakládání s odpady, dopravě i kulturním životě. Přitom pracují s informačními kartami, setkávají se s „vědci“, využívají knihovnu faktů a konfrontují se s dezinformátorem, jehož cílem je narušit jejich rozhodování. Hra propojuje dramatizaci, kooperativní učení a badatelské aktivity (např. filtraci vody či stavbu modelu obydlí). Žáci tak na vlastní kůži zažívají komplexnost ekologických problémů a hledají vyvážená řešení pro udržitelný rozvoj nové planety – i té skutečné.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info